Jumaat, 18 Mei 2012

Khitbah Lamaran KU

...ketika engkau bertanya, mengapa aku memilihmu?
aku menjawab ..., kerana agamamu
ketika engkau bertanya, cukupkah hanya itu?
aku menjawab adakah yang lebih utama dari itu?

...Mungkin alasanku terlalu sederhana ...
Namun ku yakin engkau kan tahu, betapa mahal harganya
bahwa hal itu adalah sebuah kebenaran
bahwa alasan itu adalah sebuah kejujuran
bahwa sederhana itu adalah sebuah perjuangan

aku memilihmu untuk menjadi yang halal bagiku
...engkau mungkin kecewa ...,
engkau mungkin bertanya...,
mengapa aku tidak pernah katakan "cinta"?
mengapa aku tidak pernah kata "sayang"?
mengapa kita tidak pernah berpegangan tangan?
atau sekedar bertukar pandang ...?

Bagiku ...,
bukan barang dagangan yang layak dipegang, kemudian dibeli

cintaku adalah bukti ...
cintaku adalah ujian ...
cintaku adalah jalan menuju bahagia ...
Bagaimana aku mencintai Allah, dengan memuliakan wanita
Bagaimana aku mencintai Rasulallah, dengan menjaga nasab umatnya
Bagaimana aku mengamalkan ilmu, tak sekedar membaca atau membicarakannya

Mari memohon kepada Tuhan kita, dengan menjaga kewajipan kita
Mari bermunajat kepadaNya, di sepertiga malam kita
Mari membaca dan bertanya, Bagaimana kita mengamalkannya
Mari jaga dhohir dan bathin kita, untuk meraih ridha dan berkah-Nya
Mari bersabar, halalkan segera

Aku tetap memilihmu kerana Allah
Aku ikhlas engkau tolak kerana Allah
kerana aku menyempurnakan agamaku kerana Allah
dan aku kembalikan semua, hanya kepada Allah.

khitbah (lamaran) ku adalah bukti cintaku
Ikhtiarku adalah bukti sayangku
tunduk pandanganku dan lumpuh ragaku adalah bukti aku menjagamu
dan aku melakukan semua ini ....
adalah bukti aku ingin menggapai ridha Tuhanku
bukti aku ingin mendapat syafaat Rasulku,
bersamamu ...


Nurkilan Hati Ku

Sekian Terima Kasih
: Muhammad Riduan



10 ulasan:

  1. Balasan
    1. Assalammualaikum Maaf saudari cerita ny prvcy
      dikecualikan jika hal2 ilmu pengetahuan ..

      cerita aku dan dia hanyalah cerita kenangan dalam menempuh kehidupan oleh si penerbit ..

      Padam
  2. Subahanallah bgus skali .. ^^,

    BalasPadam
  3. takkan pernah berhenti mmbaca blog awak..
    bila terasa sesuatu dihati..

    BalasPadam
  4. bodoh punye budak...ko ingat bila ko da blog aku, aku x dapat cari ko...huhh!!!...nampak sgt budak mentah nk berKAWAN pn nk kene ajar...(Opsss!!!...kepada peminat2 blog(ceritaAkuDanDia) komen ni tiada kaitan dgn isi blog ini okk...just luahan 'peribadi'KHAS utk si penulis blog MUHAMMAD RIDUAN)...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Berani ckp depan2 aku nk tenguk spe budak..?
      hak aku nk blog ko ..
      ko nk cari aku ke x ke ape aku kesah?
      cakap jelus sudahh.... huuuhu ...

      Padam
  5. ALHAMDULILAH... perkongsian yang menarik...

    BalasPadam
  6. best!! sy suka baca blog awak..:)

    BalasPadam
  7. mak oi..kasarnya bahasa.

    ehem,

    BalasPadam
  8. bagus sekali ... aku terpesona dengan tulisan indah mu..

    BalasPadam